Tagi

Image

 

I pożegnałem kraj, i brzegi znane

Odepchnąłem nogą, jak wioślarz z łodzi

Ziemię odpycha – i jak? odgarnia on pianę

Leniwo – płynną i lużną…

Kraj! – – gdzie każdy – czyn za wcześnie wschodzi,

Ale – książka – każda….za póżno!

 

Nogą odepchnąłem ten brzeg, co pokornie

Zgiął się pod moim obcasem;

I skrzypiał mi on, że jest męczeńskim, wytwornie

(Ale przeklinał mnie basem!).

 

Och! wy – którzy śpiewacie k r w a w o  i  p o ż a r n i e,

kiedyż?…zrozumiecie sąd?

Żyć wy radzi w dziejach, lecz żaden nie wie,

Że cali urośliście we krwi ulewie,

Czyści i matematyczni, jak błąd!

 

Ciemna to pieśń jest – w zamian wy?…bardzo jaśni –

Szkoda tylko, że nigdy nie wiecie,

Czemu?…Umysł – mąż mówi: „Zaśnij!”

„Zaśnij!”… – mówi po tańcu mdłej kobiecie.

 

Cyprian Kamil Norwid