Tagi

Wolność jednostki w ekonomicznej, politycznej i innych sferach Islamu, zbudowana jest tak, że nie przeszkadza duchowemu rozwojowi człowieka i nie szkodzi wspólnym interesom. Filozofią przykazań i wskazówek w Islamie, jest właśnie to, że nakładając na człowieka odpowiedzialność, chce chronić jego wrodzoną godność i zabezpieczyć jego ogólne interesy. Utrudnianie szerzenia się bałwochwalstwa, politeizmu, pijaństwa, itd sprzyja zachowaniu godności człowieka i tu właśnie wyjaśniają się filozoficzne przyczyny prawnych norm Islamu.
Koran mówi:
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَآ اُوْلِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
„W talionie jest dla was życie, o wy, obdarzeni rozumem! Być może, będziecie bogobojni!”
Szlachetny Prorok Muhammad, powiedział:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا فَإِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَلَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ
„Zaprawdę, kiedy człowiek dopuszcza się grzechu skrycie, nie szkodzi (nikomu), oprócz siebie, a kiedy dopuszcza się go otwarcie, to z powodu swojego czynu szkodzi wszystkim”.
Po wygłoszeniu tego hadisu, Imam Sadyk powiedział:
ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللَّهِ وَ يَقْتَدِي بِهِ أَهْلُ عَدَاوَةِ اللَّهِ
„Przyczyną tego jest to, że człowiek dopuszczający się grzechu otwarcie, swoim czynem poniża religię Allaha i wrogowie Allaha zaczynają go naśladować”

Z książki ,,Zasady islamskiej wiary”, Dża’far Subhani, tłumaczenie Omm Hussain