Biblioteczka

W tym dziale będziemy umieszczać dłuższe teksty o Islamie w języku polskim.

By pobrać plik należy kliknąć na tytuł książki.

1. ,,Dua na każdy dzień Ramadanu

Zbiór 30 krótkich dua zalecanych do recytacji w czasie miesiąca Ramadan.

2. ,,Zarys nauk Islamu

W europejskim kręgu kulturowym powszechne jest mniemanie, że Islam to „prymitywna religia miecza”, która w sferze doktryny wiary łączy wątki zaczerpnięte z Judaizmu, Chrześcijaństwa i dawnych wierzeń arabskich. Dla samych muzułmanów Islam jest czymś zupełnie innym. Czym tak naprawdę jest więc Islam? Jakiego są jego podstawowe zasady? Książka profesora Sejeda Muhammada Husayna Tabatabai stanowi nieocenioną pomoc dla Czytelnika pragnącego zaznajomić się z tą religią.

3. ,,Wybór sentencji Imama Alego

Książka jest wyborem sentencji przypisywanych Imamowi Alemu, z księgi Nahdż al-Balagha, która w całości będzie dostępna w języku polskim już od października 2012 roku.

4. „Fadak

Fadak to ziemia w pobliżu świętego miasta Medina, darowana z woli Allaha Fatimie przez Proroka. Po śmierci Proroka Islamu, Abu Bakr odebrał ziemię właścicielce.  Fatima próbowała dochodzić swych praw, jednak jej argumenty nie zostały przyjęte. Książka analizuje te wydarzenia w świetle różnych przekazów pochodzących z tego okresu, Koranu a także tradycji Imamów oraz poźniejszych Kalifów.

5. Święty Koran (tłumaczenie Jana Buczackiego)

6. Jednakowe słowo dla nas i dla was

List 138. uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijaństwa

7. 40 hadisów o miesiącu Ramadan

Zbiór 40 szyickich tradycji dotyczących miesiąca Ramadan.

8. Komentarz do sury Al Fatiha

Komentarz do sury Al- Fatiha autorstwa Mahmuda Taha Żuka.

9. Kitab al-Kafi– Księga Rozumu i Ignorancji 

Pierwszy rozdział zbioru Al-Kafi, Księga Rozumu i Ignorancji, którego autorem jest thiqat al-Islam, Abu Dżafar Muhammad bin Jakub bin Iszaq al-Kulaini al Razi. Al-Kafi jest zbiorem tradycji nauczanych przez Proroka (saws) i Imamów (as), przekazanych społeczności muzułmańskiej przez uczniów Imamów (as). Nazwa Al-Kafi oznacza „to co jest wystarczające”, a więc całościowy zbiór tradycji szyitów-imamitów.

10. Poznać Boga

Książka autorstwa Sayyida Mujtaba Musavi Lari.

11. Monoteizm koraniczny (tałhid) i jego implikacje społeczne

Książka autorstwa Ajatollaha Sayyid ‚Ali Khamene’i.

12. Traktat o prawach

Dzieło autorstwa Imama ‘Alī ibn Husejn Zejn al-‘Ᾱbidīn. Obok „Konstytucji Medyny” oraz listu Imama Alego do Malika Asztara w Nahdżul Balagha, „Traktat o prawach” Imama Sadżdżada to jeden z najważniejszych dokumentów teorii praw człowieka w Islamie.

13. Dua al-Dżauszan al-Kabir

Słowo „Dżauszan” dosłownie znaczy „pewnego rodzaju zbroję, uzbrojenie noszone w czasach wojny.” W kontekście religijnym oznacza długą modlitwę, nazywaną al – Dżauszan al – Kabir. Musa al – Kazim przekazał al – Dżauszan al – Kabir od Proroka na podstawie autorytetu Ja’fara al – Sadika, Muhammada al – Bakira, Zayna al – Abidin, Husejna i Alego, czwartego kalifa. Dua al – Dżauszan al – Kabir jest długą modlitwą składającą się ze stu rozdziałów, a w każdym wymienionych jest dziesięć Imion i Atrybutów Allaha.

14. Przekład i objaśnienie 53-ciej sury Koranu 

Obszerna analiza 53-ciej sury Koranu autorstwa Dawida Kunstlinger w polskim przekładzie.

15. Prawo Szariatu – podstawa biznesu?

Prawo muzułmańskie przesądza o religijnym charakterze bankowości muzułmańskiej. Z tego powodu konieczne wydaje się poznanie jego specyfiki. Inaczej niezrozumiałe będzie, dlaczego na przykład istnieje tak duże rozdrobnienie produktów bankowości muzułmańskiej, z czego wynika – można by powiedzieć – uznaniowość poszczególnych rad ds. szari’atu. Istotną kwestią są także źródła prawa muzułmańskiego, w których Koran – choć niewątpliwie najważniejszy jako święta księga islamu – nie zawiera zbyt wielu przepisów z zakresu bankowości, gdyż nie jest kodeksem prawnym, ani nie został w tym celu objawiony. Wreszcie, warto pamiętać o tym, że nie każdy muzułmanin jest tak samo religijny, a państw, w których system prawny opiera się na szari’acie jest dosłownie kilka. Tekst autorstwa Dr Katarzyny Górak – Sosnowskiej

16. Dlaczego Rzeczpospolita nie rządem stoi

17. DŻIHAD I ZDERZENIE CYWILIZACJI NA ZIEMIACH POLSKO-LITEWSKICH

Artykuł opublikowany w Rocznikach Kulturoznawczych Tom I – 2010 napisany przez Dr. Krzysztofa Modrasa OP – adiunkta Katedry Historii Porównawczej Religii w Instytucie Kulturoznawstwa na Wydziale Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

 

 

 

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s